Translate

Monday 25 April 2016

Aktiviti3:Duduk Jangkau
>duduk melunjur 
>kaki rapat dan lutut sentiasa lurus
>jangkau ke hadapan semampu yang boleh
Kembali semula ke posisi asal

     Tahap Perlakuan
     -permulaan=jarak jangkau tangan hingga ke lutut
     -sederhana=jarak jangkau tangan hingga ke buku lali
     -baik=jarak jangkau tangan  ke tapak kaki.

  

Aktiviti4:Tangga Tegak 
>berdiri tegak 
>panjat anak tangga satu per satu
>naik sehingga sampai anak tangga teratas
>turun dan mengikut arah yang berlainan 
Perlakuan ini dikira sebagai satu ulangan

      Tahap Perlakuan
      -permulaan=ulang satu kali
      -sederhana=ulang dua kali
      -baik=ulang tiga kali

Aktiviti5:Angkat Kaki
>baring di atas papan condong 30 darjah dari permukaan tanah
>kaki lurus dan rapat 
>tangan memegang tiang
>angkat ke dua-dua belah kaki hingga rapat ke dada
>kembali ke posisi asal
Perlakuan ini dikira sebagai satu ulangan

      Tahap Perlakuan
      -permulaan=ulang 5 kali
      -sederhana=ulang 10 kali
      -baik=ulang 15 kali 












Aktiviti6:Lompat Sentuh Palang
>pilih ketinggian yang sesuai
>berdiri tegak di bawah palang
>lompat sambil kaki di luruskan dan sentuh palang
>mendarat menggunakan lutut fleksi
Perlakuan ini dikira sebagai satu ulangan

      Tahap Perlakuan
      -permulaan=ulang 5 kali
      -sederhana=ulang 10 kali
      -baik=ulang 15 kali
















Aktiviti7:Naik Turun Bangku
>pastikan tinggi bangku 45cm
>naikkan kaki kanan ke atas bangku
>diikuti kaki kiri 
>turun dengan kaki kanan,diikuti kaki kiri
Perlakuan ini dikira sebagai satu ulangan

     Tahap Perlakuan
     -permulaan=ulang 5 kali
     -sederhana=ulang 10 kali
     -baik=ulang 15 kali









Aktiviti8:Meniti Palang
>berdiri tegak di pangkal palang imbangan
>tangan depa dan pandang hadapan
>berjalan terus hingga hujung palang
>pusing ke belakang dan meniti ke tempat permulaan
Perlakuan ini dikira sebagai satu ulangan

     Tahap Perlakuan
     -permulaan=ulang 3 kali
     -sederhana=ulang 6 kali
     -baik=ulang 9 kali



Latihan Berkonsepkan Parcourse 

















No comments:

Post a Comment